René Guénon
AZ ISZLÁM KARDJA (SAYF AL-ISLÁM)
z
iszlám világot Nyugaton alapvetõen harcias civilizációnak
szokták beállítani, ezért a szablyát
vagy kardot (as-sayf)
vizsgálatakor csak a legkonkrétabb értelmében
veszik figyelembe, nem gondolva arra, hogy valami mást is magában
foglalhat. Bár az iszlám kétségtelenül
rendelkezik egy katonai hagyománnyal, e sajátosság
ugyanakkor távol áll attól, hogy kizárólag
rá lenne jellemzõ, más tradíciókban,
a kereszténységet is ideértve, szintén jelen
van. Anélkül, hogy újra Krisztus teljesen átvitt
értelemben veendõ szavait - nem azért jöttem,
hogy békét bocsássak [a földre], hanem hogy
fegyvert"1
- idéznénk, bizonyságul szolgál erre a kereszténység
középkori történelme, vagyis amikor a társadalmi
intézményekben is ténylegesen megvalósult.
Másfelõl, a különösebben harciasnak nyilván
nem tekinthetõ hindu tradíció is - amelyrõl
általában úgy vélekednek, hogy a cselekvés
iránt kevéssé érdeklõdik - felöleli
ezt az aspektust, amit a Bhagavad gitát
olvasva könnyûszerrel beláthatunk. Ha valaki bizonyos
elõítéletektõl megszabadul, érthetõvé
válik, hogy ez nem is lehet másképpen; a rendzavaró
személyek ellen folyó harc a célból, hogy
ezeket a személyeket a rendhez visszavezessék, a társadalom
viszonylatában legitim feladatot jelent, s valójában
nem más, mint a legáltalánosabb értelemben
vett igazságosság egy aspektusa. Mindazonáltal ez
a kérdésnek csak a legkülsõlegesebb eleme és
így a legkevésbé lényegi része. Tradicionális
szempontból a háború kiemelkedõ értéke
abban áll, hogy azt a küzdelmet szimbolizálja, amelyet
az embernek az önmagában lévõ ellenséggel
szemben kell folytatnia, vagyis mindazon bensõ tényezõk
ellenében, amelyek a renddel és az egységgel ellentétesek.
A háborúnak emellett mindkét esetben, legyen szó
külsõ társadalmi vagy bensõ spirituális
rendrõl, mindig az egyensúly és a harmónia
megszilárdításához kell vezetnie (ami magyarázatul
szolgál arra, hogy miért áll kapcsolatban az igazsággal),
és ezáltal bizonyos mértékig az egymással
ellentétben lévõ elemek sokféleségét
kell egyesítenie. Ez azt jelenti, hogy a háború helyes
eredménye - és egy végsõ analízisben
ez az egyedüli értelme - a béke (as-salám),
amit valójában nem lehet másképpen elérni,
mint az isteni akaratnak való alárendelõdéssel
(al-islám),
helyére téve ily módon minden egyes elemet, hogy
azok egyesítése egy és ugyanazon terv tudatos megvalósítása
végett végbemehessen. Aligha szükséges ezek
után felhívni a figyelmet arra, hogy az arab nyelvben az
al-islám
és az as-salám
kifejezések milyen szorosan kapcsolódnak egymáshoz.2
Az iszlám tradícióban a háború
e két jelentése és kettejük igazi viszonya nagyon
világosan jut kifejezésre a Próféta egyik
hadithja által, amelyet akkor mondott,
amikor a külsõ ellenséggel szemben folytatott harcból
visszaérkezett: Visszatértünk a kis szent háborúból,
hogy folytassuk a nagy szent háborút" (Raja'ná
min al-jihádi l-as-ghar ila l ji- hddi l-akbar).
Ha a külsõ
harc tehát csak a kis szent háború",3
míg a bensõ küzdelem a nagy szent háború",
ez arra vezethetõ vissza, hogy az elõbbinek az utóbbival
szemben csak masodlagos jelentõsége van, amelynek pusztán
külsõ képe. Ennélfogva egyértelmû,
hogy ilyen körülmények közepette bármely
külsõ háború a bensõ küzdelem szimbólumaként
vehetõ,4 és különösen így
van ez a kard esetében.
Azok, akik e jelentést megvizsgálják, még
ha a hadith
most idézett értelmével nincsenek is tisztában,
felfigyelhetnek arra, hogy a szó általános értelmében
egyáltalán nem katonai funkciót betöltõ
khatib ('prédikátor') az ige-
hirdetés során egy kardot tart a kezében, ami ilyenformán
kizárólag szimbólum lehet, különösen
abból a ténybõl adódóan, hogy e kard
gyakorta fából van, ami nyilvánvalóan alkalmatlanná
teszi arra, hogy bármely szokásos harcban használják,
még inkább hangsúlyozva ezzel a szimbolikus jelleget.
A fából készült kard a tradicionális
szimbolikában valójában nagyon távoli múltra
tekint vissza, mivel Indiában az egyik olyan tárgy volt,
amely a védikus áldozatban is megjelent.5
E kardról (sphya),
az áldozati oszlopról, a harci szekérrõl (vagy
még pontosabban az összekötõ tengelyrõl,
ami a lényegi elem) és az íjról úgy
tartják, hogy a vajrából,
vagyis Indra villámából készült: Amikor
Indra a villámot Vritrára
hajította, az a hajításban négyféle
formát vett fel... A bráhmanák e négy formából
kettõt használnak az áldozat során, míg
a másik kettõt a ksatriyák alkalmazzák a harcban6...
Amikor az áldozó meglendíti a fából
készült kardot, maga a villám az, amit az ellenségre
szór..."7 A kard vajrával
való kapcsolata figyelemre méltó, különösen
a benne rejlõ folyományok miatt; hozzátehetõ,
hogy e kapcsolatban a kard a villmláshoz lett hasonlóvá,
illetve abból származóként fogják fel.8
A villámlás érzékletes formában a jól
ismert lángoló kard" képében is
megjelenik, más jelentésekkel együtt is, mivel nem
szabad figyelmen kívül hagyni, hogy minden igazi szimbólum
mindig a jelentések sokféleségét öleli
fel, amelyek egyáltalán nem zárják ki egymást
vagy ellentétesek egymással, hanem harmonizálnak
és egymást kiegészítik.
Bárki számára könnyûszerrel
megérthetõ, hogy a khatib
kardja mindenekelõtt a szó hatalmát szimbolizálja,
amit az is igazol, hogy a kardnak ez az általánosan tulajdonított
jelentése a keresztény tradíciótól
sem idegen, ahogy ezt az Apokalipszis
szövegrészei is mutatják: Vala pedig a jobb kezében
hét csillag; és a szájából kétélû
éles kard jõ vala ki; és az õ orczája,
mint a nap a mikor fénylik az õ erejében"9.
És az õ szájából10
éles kard jõ vala ki, hogy azzal verje a pogányokat..."11
A szájból kijövõ kardnak nyilvánvalóan
nem lehet más jelentése, különösen amikor
az ekképpen leírt létezõ e két szakaszban
nem más, mint maga az Ige, avagy manifesztációinak
egyike. Ami a kard élét illeti, ez az Ige által mûködõ
kettõs, teremtõ és pusztító hatalmat
képviseli, ami pontosan a vajrához
vezet vissza bennünket. A vajra
valójában szintén olyan erõt szimbolizál,
ami bár lényegében egy mégis két látszólag
ellentétes, ámde valójában egymást
kiegészítõ aspektus alatt nyilatkozik meg; a kard
vagy más hasonló fegyver12 két
éle által megjelenített két aspektust itt
a vajra két
ellentétes pontja képviseli. E szimbolika valamennyi teljességében
felfogott kozmikus erõre érvényes, a beszédre
való alkalmazása így csak egy partikuláris
eset; azonban a tradicionális felfogás és a benne
rejlõ értelem folytán az Ige olyannak tekinthetõ,
mint ami minden más lehetséges alkalmazást teljes
körben szimbolizál.13
Az axiális szimbolika a harmónia megteremtésének
eszméjéhez, mint a külsõ és bensõ
értelmében felfogott szent háború céljához
vezet vissza bennünket, mivel a tengely az a pozíció,
ahol minden ellentét kiegyenlítõdik és egymást
érvényteleníti, avagy más szavakkal, a távol-keleti
tradíció által Változatlan Középként
jelölt tökéletes egyensúlynak a helye.14
E vonatkozásban, a legmélyebbre tekintõ szemlélet
szerint a kard nemcsak az eszközt képviseli, miként
erre leginkább nyilvánvaló jelentése következtetni
engedne, hanem egyúttal az elérendõ végsõ
célt is, s bizonyos értelemben a kettõ szintézisérõl
van szó. E helyütt mindössze néhány további
kifejtésre váró megjegyzést tettünk a
szóban forgó tárgyban; azonban úgy véljük
ezek elégségesek ahhoz, hogy megmutassák, milyen
messze van az igazság attól, hogy a kardnak mindössze
materiális" jelentést tulajdonítsanak,
legyen szó az iszlámról vagy bármely más
tradicionális formáról.
Fordította: Németh Norbert
Megjelent: Tradíció Évkönyv MMII
Jegyzetek
1.
Mt 10:34.
2. Ezekkel a kérdésekkel részletesebben
foglalkoztunk A kererszt szimbolikájában,
8. fej.
3. Ehhez természetesen hozzá kell tenni,
hogy csak akkor ilyen, amikor egy tradicionális rend inspirációi
hatják át Minden más hadviselés
harb, nem pedig jihad.
4. Ez többé nyilvánvalóan nem
lehet igaz a modern háborúk harcászatára,
már csak ha ezek mechanikus" jellegét is veszi
szemügyre valaki, ami minden igazi szimbolikával összeegyeztethetetlen.
A mechanikusan végzett mesterségek hasonló oknál
fogva úgyszintén nem szolgálhatnak spirituális
rendû kibontakozás alapjául.
5. Lásd A K. Coomaraswami: Le Symbolisme de l'épée.
Etudes Traditionnelles, 1935. január.
A következõ idézet e cikkbõl származik.
6. A bráhmanák és a ksatriyák
funkciójától azt tarják, hogy külön-külön
a bensõ és a külsõ háborúnak felelnek
meg; avagy a moszlim terminológia szerinti nagy szent háborúnak"
és kis szent háborúnak".
7. Satapatha-brahmana
I 2. 4.
8. Japánban, a sinto hagyomány szerint a
kard a villámlás archetípusból származik,
melynek az alászállása vagy hiposztázisa"
(A. K. Coomaraswamy, u, o.).
9. Jel
1:L4. A poláris szimbolika (az Ursa
Major hét csillaga, avagy a hindu tradíció
sapta-risije) és a szoláris szimbolika
egysége kerül itt emlitése; mint látni fogjuk,
ugyanez az egység magának a kardnak a tradicionális
jelentésében is megtalálható.
10. A szóban forgó személy aki
fehér lovon ül", a hindu tradíció Kalki-avatárája.
11. Jel
19:15.
12. Itt kell megemlíteni a csatabárd égei
és krétai szimbólumát. Már beszéltünk
arról, hogy a csatabárd kifejezetten a villámlás
szimbóluma és ezért egyenértékű a vajrával.
13. A vajra
kettõs hatalmáról és más egyenértéke
szimbólumoktól (fõként a kulcsok hatalmától")
lásd fejtegetésünket A
Nagy Triádban, 6. fej.
14. Ez az, amit az a kard képvisel, amit az egyensúly
tengelye mentén helyeznek el vertikálisan; a kettõ
együtt az igazság szimbolikus attributumait alkotja.
Vissza a főoldalra
|